خبرهای مرتبط

جمع

گروه داعش مسئولیت حمله در مسجدی در هرات را بر عهده گرفت

گروه داعش در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به مسجد امام...

کمک 92 تُنی سیو د چیلدرن برای معالجۀ کودکان افغان

سازمان نجات کودکان (Save the Children) اعلام کرده که...

چالش‌های حقوق بشری در افغانستان؛ محور بحث شوارای عالی حقوق بشر ملل متحد

شورای عالی حقوق ‌بشر ملل متحد روز دوشنبه وضعیت...

مذاکرات صلح و خروج نیروهای امریکایی؛ ‌سرفصل‌های مهمِ سال ۲۰۲۱ برای افغانستان

دیروز روز نخست سال ۲۰۲۱ میلادی بود. مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان و خروج نیروهای امریکایی از موارد مهم برای افغانستان در این سال دانسته می‌شود.

هرچند با گذشت یک سال خونین هنوزهم جنگ و خشونت در افغانستان پایان نیافته است اما برخی سیاسیون و مردم چشم انتظار تامین یک صلح دایمی و ختم خشونت‌ها در کشور استند.

به گزارش رادیو آزادی، آغاز دور دوم مذاکرات صلح، خروج نیروهای امریکایی و روی کارآمدن اداره جوبایدن از موارد تاثیرگذار درسال ۲۰۲۱ برای افغانستان خواهد بود.

فاروق مجروح عضو هیئت مذاکره‌کننده حکومت به پیشرفت گفتگوهای صلح درسال ۲۰۲۱میلادی امیدوار است.

آقای مجروح افزود: «با توجه به مذاکرات صلح که میان هر دو طرف در جریان است، حمایت جهان از مذاکرات صلح افغانستان، تغییر ریاست جمهوری در امریکا و حمایت جهان از حکومت افغانستان در نشست ژنیوا امیدواری‌ها را زیاد می‌کند که امسال یک سال بهتر برای افغان‌ها باشد.»

آقای مجروح خروج نیروهای امریکایی را در سال جاری میلادی از افغانستان مسئله نگران‌کننده دربین مردم می‌داند.

ایالات متحده در ماه نومبر اعلام کرد که شمار نیروهای امریکایی در افغانستان تا اواسط ماه جنوری از ۴۵۰۰ تن به ۲۵۰۰ تن کاهش خواهد یافت.

براساس توافق دوحه در ماه فبروری میان امریکا و طالبان، انتظار می‌رود که تمامی نیروهای امریکایی تا نیمه‌های ماه می همین سال میلادی، افغانستان را ترک کنند به شرط آنکه گفتگوهای صلح به نتیجه برسند و تعهد طالبان به مبارزه با تروریزم به واقعیت تبدیل شود.

دراین حال شیرمحمد کریمی لوی درستیز پیشین وزارت دفاع افغانستان سال ۲۰۲۱ را از لحاظ امنیتی پرتشنج تحلیل‌ می‌کند.

«سال ۲۰۲۱ میلادی دیرزمانی سال پرازتشنج خواهد بود با توجه به اوضاع که حاکم است. اما امیدوار استم که مذاکرات صلح به تدریج واجماعداخلی ما به نتیجه مثبت برسد وجنگ ختم شود.»

آقای کریمی نیز خروج نیروهای امریکایی ازافغانستان را درسال ۲۰۲۱ بر وضعیت امنیتی تاثیرگذار می‌داند اما تاکید می‌کند که باید نیروهای امنیتی از نگاهلوژستیکی تقویت شود.

قرار است دور دوم مذاکرات صلح میان هیئت‌های مذاکره‌کننده حکومت و طالبان تا چهار روز دیگر در پنجم ماه جنوری آغازشود.

شماری از مردم درافغانستان باورهای مختلف نسبت به تحولات درسال ۲۰۲۱ درافغانستان دارند.

منصور و حزب‌الله دو تن از باشندگان کابل: «من امیدواراستم سال ۲۰۲۱ یک سال پراز خوشی و سعادت برای مردم باشد صلح تامین شود و جنگ در کشورما خاتمه یابد ما از جنگ و خشونت خسته شده‌ایم طرف‌های درگیر باید همدیگرپذیر باشند.»

«با توجه به خشونت‌های که من درافغانستان می‌بینم امیدوار نیستم که سال ۲۰۲۱هم سال خوبی برای مردم ما باشد هر روز کشتار است و مردم ما به قتل می‌رسند به نظر من تلاش‌ها هم نتیجه نخواهد داد.»

آنان از بیرون‌شدن نیروهای خارجی نگرانی داشته و می‌گویند بیرون‌شدن این نیروها از افغانستان یکباردیگرسبب جنگ‌های داخلی در کشور خواهد شد.

این درحالی است که با وجود آغاز مذاکرات صلح در دوحه، افغانستان در سال ۲۰۲۰ شاهد افزایش خشونت‌ها، قتل‌های هدفمند نیروهای امنیتی، خبرنگاران، فعالان جامعه مدنی، کارمندان ادارات حکومتی و کشتار افراد غیرنظامی بوده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق