خبرهای مرتبط

جمع

زلنسکی: سرنوشت اوکراین مانند افغانستان نخواهد شد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به دنبال تصویب کمک‌ها...

پر لویو لارو د ټرافیکي پېښو د مخنیوي طرحه جوړه شوه

د ټرافیکو عمومي ریاست په هېواد کې له ټرافیکي...

معلولان و خانواده‌های شهدا در کابل بار دیگر خواهان پرداخت حقوق‌شان شدند

شماری از معلولان و خانواده‌های شهدا در پایتخت بار...

دلیل کُندی در دور دوم مذاکرات صلح افغانستان چیست؟

منابعی به رسانه‌ها گفته‌اند تیم‌های مذاکره‌کننده افغانستان و طالبان عجله‌ای برای پیشرفت مذاکرات ندارند و منتظر پیامدهای استقرار دولت جدید امریکا بر روند صلح هستند.

به گزارش رسانه‌ها درحالی که  تقریباً یک هفته از آغاز دور دوم مذاکرات بین‌الافغانی می‌گذرد، برخی منابع از غیبت اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده افغانستان و طالبان خبر می‌دهند.

به نقل از تسنیم، به گفته این منابع، «عبدالمتین بیگ»، «نادر نادری»، «فوزیه کوفی» و «فاطمه گیلانی» از اعضای تیم افغانستان و «مولوی عبدالحکیم حقانی» رئیس تیم طالبان و نیز «ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی رهبر این گروه هنوز به قطر بازنگشته‌اند.

با این حال «محمد نعیم» سخنگوی تیم مذاکره‌کننده طالبان به «الجزیره» گفت: ما برای گفت‌وگوها آماده‌ایم، تاخیر از طرف ما وجود ندارد و هیچ پیشنهاد جدیدی برای ما مطرح نشده است.

منابع آگاه از مذاکرات نیز به این رسانه قطری گفتند که در دور دوم مذاکرات از سوی هیچکدام از طرفین احساس فوریت برای یافتن نقاط مشترک، کاهش خشونت و حرکت به جلو وجود ندارد.

براساس این گزارش دلیل عدم فوریت دو طرف برای ادامه مذاکرات تغییر در دولت امریکا و عدم روشنی سیاست‌های دولت جو بایدن برای افغانستان است.

گفتنی است که «جک سالیوان» مشاور امنیت ملی بایدن اخیراً اظهارداشت که دولت جدید امریکا در کنار توافقنامه دولت ترامپ با طالبان از دیپلماسی حمایت خواهد کرد.

وی با اشاره تلویحی به ادامه حضور نظامیان امریکایی در افغانستان نیز تاکید کرد که دولت جدید امریکا «از طریق استراتژی امنیت ملی اطمینان حاصل می‌کند که افغانستان هرگز بار دیگر به پناهگاه امن تروریست‌ها تبدیل نخواهد شد که به امریکا حمله کند.»

در نتیجه رویکرد ناروشن دولت جوبایدن در بارۀ صلح افغانستان هم باعث کندی در مذاکرات صلح شده است و هم به گفته «گروه جهانی بحران» خشونت‌ها نیز به همین دلیل ادامه یافته‌ و طالبان نیز با شیوه‌های متفاوت، جنگ را به پیش می‌برند.

گروه بحران پیش‌بینی می‌کند که بایدن طرفدار یک حضور کوچک نیروهای امریکایی درافغانستان است، اما مخالفت طالبان با هر گونه تأخیر در خروج، سبب ایجاد مانع تازه در برابر روند صلح خواهد شد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق