انتخابات ریاست جمهوری ایران به مرحلۀ دوم رفت

ستاد انتخابات وزارت داخله ایران مسعود پزشکیان، از جریان اصلاح‌طلبان، و سعید جلیلی، از جریان اصول‌گرایان، را دو نامزد نهایی دور دوم انتخابات این کشور معرفی کرد.

شورای نگهبان دولت ایران باید این نتیجه را تأیید کند.

براساس آنچه اعلام شده در مجموع ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار ۱۸۵ رای در این مرحله از انتخابات ایران شمارش شده که‌ به شرح ذیل به نامزدان‌ اختصاص گرفته:

• مسعود پزشکیان ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱

• سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸

• محمدباقر قالیباف ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰

• مصطفی پورمحمدی ۲۰۶ هزار و ۳۹۷

براساس قانون انتخابات ریاست جمهوری ایران اگر در مرحله‌ اول انتخابات هیچ یک از داوطلبان به حد نصاب اکثریت مطلق نرسند، یعنی هیچ‌ یک بیش از ۵۰ درصد آرا را از آن خود نکند، انتخابات به دور دوم می‌کشد.

دو نامزدی که بیشترین آرا را در مرحله‌ اول به‌دست آورده باشند، در مرحله‌ دوم با هم رقابت می‌کنند.

ستاد انتخابات ایران گفته که ۴۰ درصد از واجدین شروط رای‌دهی در این انتخابات، که دیروز جمعه برگزار شد، شرکت کرده‌اند.

پیش از برگزاری انتخابات وزیر داخله ایران اعلام کرده بود که ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شروط رأی‌ دادن در داخل و خارج کشور بودند.

این وزارت‌خانه نتایج نهایی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از شمارش آرای ۵۸۶۴۰ شعبه را ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای ماخوذه اعلام کرد.

از این میان یک میلیون و ۵۶ هزار و ۱۵۹ رای باطله بوده‌اند.

گزارش شده که چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران پایین‌ترین میزان مشارکت را در میان تمام دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور داشته است.

مشارکت پایین در مرحله اول این انتخابات، واکنش‌های زیادی در بین مخالفان ‌‌و منتقدان دولت جمهوری اسلامی ایران داشته است و بسیاری آن را پیامی خوانده‌اند برای حاکمیت که اکثریت مردم از عملکرد آن راضی نیستند.