جشنوارۀ پرتاب بادنجان رومی در اسپانیا

فستیوال توماتینا یک جشنوارۀ هیجان‌انگیز و پر جنب‌وجوش در اسپانیا است که در آن شرکت‌کنندگان با پرتاب بادنجان رومی به یکدیگر شادی خود را ابراز می‌کنند.

این جشنواره که هر ساله در آخرین چهارشنبۀ ماه اوت در بونول، نزدیکی والنسیا(ی) اسپانیا برگزار می‌شود، ده‌ها هزار نفر از سراسر جهان برای شرکت در آن گرد هم می‌آیند تا در یک نبرد خیابانی با پرتاب بیش از صد تُن بادنجان رومی به سوی یکدیگر، شرکت کنند.

تاریخچۀ پیدایش فستیوال توماتینا

جشنواره توماتینا به سال 1945 برمی‌گردد. در ماه اوت همان سال، در جریان برگزاری جشنواره‌ای در شهر، تعدادی پسر جوان با خنده و انجام حرکت‌های عجیب و غریب باعث سقوط یکی از شرکت‌کنندگان شدند. آن فرد خشمگین شد و هر چیزی را که در اطرافش بود به سمت آنها پرتاب کرد.

این رفتار باعث واکنش تماشاگران دیگر شد و آنها به یک مغازه میوه‌فروشی نزدیک محل رفتند و شروع به پرتاب میوه‌ها، به‌ویژه بادنجان رومی، به سمت پسران کردند.

این نبرد ادامه یافت و مردم از خانه‌های خود نیز بادنجان رومی آوردند و به سمت یکدیگر پرتاب کردند. این رویداد جالب و خنده‌دار موجب شد که پس از مداخلۀ پولیس و پایان نبرد، در سال‌های بعد این حادثه به‌عنوان یک جشنواره محبوب تکرار شود.