سازمان ملل تأیید کرد که تطبیق واکسین پولیو در افغانستان متوقف شده است

خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از سازمان ملل متحد گزارش داد که حکومت سرپرست در افغانستان کارزارهای واکسیناسیون فلج اطفال را در افغانستان به حالت تعلیق در آورده است.

خبر تعلیق کارزار واکسین قبل از شروع کارزار ایمن‌سازی در سپتمبر به آژانس‌های سازمان ملل متحد منتقل شده است.

طبق این گزارش، هیچ دلیلی برای تعلیق ارائه نشده است و هیچ‌کس از مقام‌های حکومت سرپرست در این باره چیزی نگفته‌اند.

دو به گفتۀ منابع، قرار بود دور جدید کارزار تطبیق واکسین پولیو روز دوشنبه هفتۀ گذشته (۱۹ سنبله) در شهر کابل آغاز شود، اما مسئولان آن اعلام کردند که این کارزار تا اطلاع ثانی متوقف خواهد بود.

به گفتۀ منابع، برخی کاردیناتوران برای کارمندان‌شان گفته‌اند که کارزار تطبیق واکسین تنها برای واکسیناتوران زن متوقف شده است.

منابع تأکید کردند که تا اکنون دلیل توقف کارزار تطبیق واکسین از سوی مسئولان این کارزار اعلام نشده است؛ اما این بیم وجود دارد که دیگر به زنان واکسیناتور اجازۀ کار ندهند.

سازمان جهانی صحت گفته است که حضور زنان در کارزارهای واکسیناسیون در افغانستان حدود ۲۰ درصد باقی مانده است که منجر به دسترسی ناکافی به همۀ کودکان در برخی مناطق می‌شود.

منابع در قندهار در جنوب کشور می‌گویند که کارزار تطبیق واکسین پولیو در این ولایت به‌صورت مسجدبه‌مسجد است، اما واکسیناتوران زن در این کارزارها حضور ندارند.

یکی از مقام‌های ارشد سازمان جهانی صحت به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که از بحث و گفت‌وگو برای دورشدن از واکسیناسیون خانه‌به‌خانه و در عوض واکسیناسیون در مکان‌هایی مانند مساجد آگاه است.

داکتر حمید جعفری از سازمان جهانی صحت گفته است: «ابتکار جهانی محو پولیو از بحث‌های اخیر در مورد تغییر کارزار خانه‌به‌خانه‌ی واکسیناسیون فلج اطفال به واکسیناسیون محل‌به‌محل در بخش‌هایی از افغانستان آگاه است. شرکا در حال گفت‌وگو و درک دامنه و تأثیر هرگونه تغییر در سیاست فعلی هستند.»

کارزار تطبیق واکسین پولیو در حالی متوقف شده است که سازمان جهانی صحت می‌گوید که در سال جاری ۱۸ مورد مثبت پولیو در افغانستان ثبت شده که عمدتا در جنوب کشور است.

پیش از این منابع صحی گفته بودند که در سال جاری خورشیدی تنها در قندهار ۱۲ مورد مثبت بیماری پولیو ثبت شده است.

موارد پولیو در ارزگان و هلمند در جنوب و ولایت‌های کنر و نورستان در شرق کشور نیز ثبت شده است.

در حال حاضر افغانستان و پاکستان تنها کشورهای جهان اند که بیماری پولیو در آن‌ها به صفر نرسیده است.

کارزار ضد پولیو در پاکستان نیز مرتبا با خشونت مواجه می‌شود. ستیزه‌جویان تیم‌های واکسیناسیون و پولیسی را که برای محافظت از آنان تعیین شده است، هدف قرار می‌دهند و به دروغ ادعا می‌کنند که این کارزارها توطئۀ غرب برای عقیم کردن کودکان است.

اسوشیتدپرس نوشته است که تعلیق کارزار واکسین پولیو در افغانستان ضربه‌ای برای ریشه‌کنی این بیماری در کشور و مانع در مسیری است که به یک تلاش جهانی برای پایان پولیو تبدیل شده است.