قطعنامۀ پارلمان اروپا؛ به رسمیت شناخته شدن آپارتاید جنسیتی در افغانستان و محکومیت عادی‌سازی روابط با حکومت سرپرست

پارلمان اروپا روز پنجشنبه ۲۹ سنبله با تصویب قطعنامه‌ای خواستار به رسمیت شناخته شدن «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان شد و همچنین کشور‌هایی را که با «عادی‌سازی روابط با حکومت سرپرست افغانستان» از این حکومت حمایت می‌کنند، محکوم کرد.

در بخشی از این قطعنامه آمده است که «زنان افغانستان ناگزیر به ازدواج‌های زودهنگام و قربانی خشونت جنسی، شلاق و سنگسار شده‌اند.»

پارلمان اروپا همچنین با محکوم کردن قانون موسوم به «امر به معروف و نهی از منکر» طالبان، آن را اعمال «محدودیت‌های ظالمانه» نامید و گفت که این قانون، زنان افغانستان را از حق آزادی بیان، سفر، استقلال و داشتن هویت محروم کرده است.

نمایندگان پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا خواستند که از به «رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی» به عنوان جنایت در برابر بشریت پشتیبانی کند و با معرفی طالبان به دادگاه کیفری بین‌المللی و ایجاد یک مکانیسم مستقل تحقیقاتی، طالبان را وادار به پاسخ‌گویی کند.

اعضای پارلمان اروپا همچنین «شجاعت زنان افغانستان» را ستایش و با آنان ابراز همبستگی کردند.

شکریه بارکزی، فعال سیاسی و یکی از بنیانگذاران کمپین «اتحاد علیه آپارتاید جنسیتی»، که همراه با چند تن از فعالان زن و حقوق بشری افغانستان در پارلمان اروپا حضور داشت، با اشاره به شرایط زنان افغانستان گفت: «دیگر وقت آن رسیده است که همه ما علیه آپارتاید جنسیتی متحد شویم و طالبان را به عنوان یک رژیم آپارتاید جنسیتی جرم‌انگاری کنیم.»

هانا نیومن، نمایندۀ حزب سبز آلمان در پارلمان اروپا، نیز با اشاره به نقض حقوق بشر در افغانستان، تصویب این قطعنامه را «بسیار مهم» تلقی کرد.

او در بخشی از سخنرانی خود گفت: «‏تصور کنید که در افغانستان کودکی به دنیا آورده‌اید. پسرتان به مدرسه دینی فرستاده می‌شود و دخترتان از مکتب محروم و ساکت می‌شود. هر دو تحت آپارتاید جنسیتی رنج می‌برند.»

این قطعنامه با ۵۶۵ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۴۳ رای ممتنع تصویب و خواستار وضع تحریم‌های بیشتر علیه حکومت سرپرست شد.

مقامات حکومت سرپرست تاکنون در رابطه به این بیانیه واکنشی نشان نداده‌اند.