خبرهای مرتبط

جمع

اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان؛ گسترش اعتراضات پس از درایم در ولسوالی‌های ارگو و جرم

اعتراضات در ولسوالی‌های درایم، ارگو و جرم ولایت بدخشان گسترده شده است و مردم خشمگین از اعمال حکومت سرپرست، اعتراضات‌شان ادامه دارد.

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

چین خواهان گسترش روابط با حکومت سرپرست است

ژائو شینگ، سفیر چین در کابل در دیدار با...

کرزی: از همه افغان‌هایی که خارج شده‌اند، می‌خواهم برگردند و کشور را بسازند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی گفت که از همه افغان‌های که خارج شده‌اند می‌خواهم برگردند و کشور را بسازند.

آقای کرزی می‌گوید که پیام من به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا این است که بیایند و با دولت کنونی افغانستان کار کنند.

 به گفتۀ وی، جامعۀ جهانی باید کمک کند تا افغان‌ها کشورشان را بسازند و بر زخم‌هایی که به همه طرف‌ها وارد شده، باید مرهم گذاشته شود.

اما آقای کرزی به شدت مخالف حملات هوایی آمریکا در افغانستان است.

«اگر آن‌ها (آمریکا) در خاک افغانستان هواپیماهای‌شان را به پرواز در بیاورند یا نیروی نظامی در خاک ما بیارند، اشتباه است. ما می‌خواهیم با آمریکا دوست باشیم. متحد باشیم اما میان دوستی و پرواز کردن هواپیمای جنگی در کشور ما تفاوت وجود دارد.»

رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت: «از همه افغان‌هایی که خارج شده‌اند، می‌خواهم برگردند و کشور را بسازند، این کشور شماست باید متحد باشیم. ما فرزند این خاکیم، ما نباید کشور را ترک کنیم، باید بمانیم و بسازیم‌اش.»

آقای کرزی می‌گوید که با دولت امارت اسلامی در مورد مسایل جاری کشور تبادل نظرهای خوبی داشته است.

«دیدارهایی با آن‌ها (طالبان) داشتم. تبادل نظر خوبی داشتیم، در مورد مسایل زیاد از جمله بازگشت زنان به کار، مکاتب، پرچم ملی، نیاز به روند سیاسی و حکومتی که متعلق به همه افغان‌ها باشد و همه افغان‌ها خود را در آن ببینند.»

آقای کرزی در پاسخ به این سوال که طالبان شما را “برادر” خود نمی‌بینند، گفت: «اما من می‌دانم. من طالبان را برداران‌مان می‌بینم و افغان‌های دیگر را هم برادرانم می‌دانم. ما مردم یک ملت هستیم.»او درمورد بازگشایی مکاتب دخترانه که حکومت امارت اسلامی مانع بازگشایی آن‌ها شده است، نیز گفت که حکومت فعلی نیز این موضوع را درک می‌کنند و این اتفاق خواهد افتاد.»

«ما می‌خواهیم که دختران نه فقط به مکاتب بروند، بلکه به دانشگاه‌ها هم بروند، سرکار بروند. ما در این موارد با طالبان صحبت داشتیم. آن‌ها هم موافق‌اند و درک می‌کنند و این اتفاق خواهد افتاد. اما باید حالا اتفاق بیافتد، همین حالا.»

دختران افغان در حال رفتن به مکتب
آرشیف: دختران افغان در حال رفتن به مکتب

رئیس جمهوری پیشین افغانستان گفت: «پیام خوبی به دختران دارم. بیرون شوید و درس بخوانید. شما دختران شجاع هستید و همه می دانیم که شجاع‌اید.»

آقای کرزی در پاسخ به این سوال که زمانی او فرمانده کُل قوای افغانستان بود، در این مورد که گفته شده افغان‌ها نجنگیدند و از کشور خود دفاع نکردند، چه جوابی دارد، گفت: «افغان‌ها مردم شجاعی هستند. سربازان ما شجاع بودند و طالبان هم. هر دو افغان هستند. این چیزی است که من مدت‌هاست می‌گویم که ما برادر هستیم و باید برای کشورمان کار کنیم و متحد باشیم و آن را برای خود بسازیم.»

بیشتر بخوانید:

سازمان ملل متحد دربارۀ بحران گرسنه‌گی در افغانستان هشدار داد

واکنش امرالله صالح در رابطه با تصمیم سازمان ملل برای عدم پذیرش کرسیِ امارت اسلامی

او افزود که «همه افغان‌ها قربانی شده‌اند، خارجی‌ها افغانستان را به نام طالبان بمباران کردند. روستاهای ما ویران شد، اطفال کشته شدند، خانواده‌ها پاشیدند و همه طرف‌های ما آسیب دیدند و در نهایت، افغان‌ها آسیب دیدند.»

حامد کرزی و عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی دولت پیشین افغانستان دو تن از رهبران مهمی افغانستان بودند که پس از تسلط طالبان بر افغانستان همچنان در افغانستان ماندند.

این در حالی است که بعد از حاکمیت امارت اسلامی در کشور، آقای کرزی و عبدالله محدود سیاسیونی هستند که افغانستان را ترک نکرده‌ و به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه می‌دهند.

لینک کوتاه خبر:
کرزی: از همه افغان‌هایی که خارج شده‌اند، می‌خواهم برگردند و کشور را بسازند

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق