مقام‌های ایرانی: آتش‌بس در غزه ایران را از حملۀ مستقیم بر اسرائیل باز می‌دارد

رویترز به نقل از مقام‌های ایرانی گزارش داده‌ که تنها توافق آتش‌بس در غزه می‌تواند ایران را از حملۀ مستقیم بر اسرائیل باز دارد.

یک مقام ایرانی که نامش فاش نشده، به این خبرگزاری گفت: «ایران در صورت شکست مذاکرات مربوط به غزه یا اگر احساس کند که اسرائیل مذاکرات را به تاخیر می‌اندازد، با متحدانش مانند حزب‌الله، حملات مستقیم خود را آغاز خواهد کرد.»

این مقام ایرانی اما مشخص نکرده است که این کشور چه مدت زمانی را برای پیشرفت مذاکرات قبل از واکنش نظامی خود مد نظر دارد.

سه منبع رسمی در دولت‌های منطقه‌ به رویترز گفته‌اند که برای جلوگیری از تشدید تنش در آستانه مذاکرات آتش‌بس در غزه، با تهران وارد گفت‌وگو شده‌اند.

قرار است مذاکرات برای توقف درگیری‌ها در غزه روز پنج‌شنبه (۲۵ اسد) با میانجی‌گری ایالات متحده، مصر و قطر از سر گرفته شود.

اسرائیل موافقت خود را با حضور هیئتی از این کشور در مذاکرات آتش‌بس اعلام کرده است، اما جنبش حماس در بیانیه‌ای تاکید کرده در این مذاکرات شرکت نخواهد کرد.

این در حالی است که رژیم اسرائیل، اسماعیل هنیه، رهبر جنبش حماس را در تهران ایران ترور کرد.

منابع متعدد اطلاعاتی گزارش دادند که ایران در پی بررسی گزینه‌های پاسخ به این اقدام اسرائیل است و احتمالاً اواخر این هفته به این کشور حمله خواهد کرد. به گفتۀ منابع، حزب‌الله نیز در این حمله شرکت خواهد کرد.

نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ای ابراز امیداوری کرد که پاسخ ایران به اسرائیل به موقع و به گونه‌ای اجرا شود که به آتش‌بس احتمالی آسیبی وارد نکند.